lees-, taal en verhaalatelier

lees-, taal en verhaalatelier

lees-, taal en verhaalatelier

Literatuur Vlaanderen geeft een heel jaar subsidies om een lees-, taal en verhaalatelier uit te bouwen voor mensen met een verstandelijke beperking.

Wat?

 

Door in te zetten op interactief voorlezen stimuleren de medewerkers van 4Hoog de taalvaardigheid van hun cliënten, onderhouden en vergroten ze hun woordenschat en werken ze vooral aan leesplezier. Doel is om van lezen en bezig zijn met taal een echte “beleving” te maken.

Voor de uitbouw van dit atelier denken ze o.a. aan het uitwerken van een hele waaier aan leesmateriaal,  verhalen en taalactiviteiten op maat van de cliënten. (gewone prentenboeken, Kamishibai verhalen, Multi sensory storytelling, digitale verhalen interactief maken met ‘sprekende’cf concrete voorwerpen, creatieve verwerking van verhalen….), het bijscholen van de begeleiding op dit vlak, enz…

Het is de bedoeling om samen te genieten van verhalen en taal, (in elke mogelijke vorm: luisteren, voorlezen, creatief aan de slag gaan met een verhaal, in gesprek gaan over het verhaal, …). Hierbij zetten ze sterk in op het ontdekken en het ontwikkelen van de talenten en vaardigheden van de cliënten op dit vlak.

Ze laten zich hierbij ondersteunen door een aantal externe partners (Multiplus vzw, Iedereen Leest, Het Huispaleis, UCLL).

Tot slot is het ook de bedoeling om in te zetten op inclusie en het project op termijn ook open te stellen voor de buurt, ouders, broers en zussen en organisaties/scholen in de buurt, waaronder de Steinerschool.

Door in te zetten op interactief voorlezen stimuleren ze de taalvaardigheid van hun cliënten, onderhouden en vergroten ze hun woordenschat en werken ze vooral aan leesplezier. Doel is om van lezen en bezig zijn met taal een echte “beleving” te maken.

Voor de uitbouw van dit atelier denken ze o.a. aan het uitwerken van een hele waaier aan leesmateriaal,  verhalen en taalactiviteiten op maat van de cliënten. (gewone prentenboeken, Kamishibai verhalen, Multi sensory storytelling, digitale verhalen interactief maken met ‘sprekende’ concrete voorwerpen, creatieve verwerking van verhalen….), het bijscholen van de begeleiding op dit vlak, enz…

Het is de bedoeling om samen te genieten van verhalen en taal, (in elke mogelijke vorm: luisteren, voorlezen, creatief aan de slag gaan met een verhaal, in gesprek gaan over het verhaal, …). Hierbij zetten ze sterk in op het ontdekken en het ontwikkelen van de talenten en vaardigheden van de cliënten op dit vlak.

Ze laten zich hierbij ondersteunen door een aantal externe partners (Multiplus vzw, Iedereen Leest, Het Huispaleis, UCLL).

Tot slot is het ook de bedoeling om in te zetten op inclusie en het project op termijn ook open te stellen voor de buurt, ouders, broers en zussen en organisaties/scholen in de buurt, waaronder de Steinerschool.

Overzicht
016 46 89 11
info@ademvzw.be